Voor particulieren

Voor particulieren gebruik ik het COOL-programma. Dit staat voor Coaching Op Leefstijl. Het is een combinatie van groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken. Hieronder zal ik verder uitleggen wat het inhoudt:

Wat is het?

Het programma richt zich op het verbeteren van de gezondheid door het aanpassen van uw leefstijl. De leefstijl gaat over het gedrag rond voeding, bewegen en ontspanning.

Het doel is om af te vallen en een betere kwaliteit van leven te hebben. De opbouw bestaat uit een intake, gevolgd door coaching in individuele gesprekken en groepsbijeenkomsten. Het is een intensief tweejarig traject. Uw leefstijl is het startpunt van het programma.

Belangrijke thema’s zijn:

  • voeding
  • beweging
  • slaap
  • stress
  • vitaliteit en ontspanning.

 

Hoe ziet het COOL-programma eruit?

Het COOL-programma duurt twee jaar en bestaat uit een basisprogramma en een onderhoudsprogramma.

Basisprogramma:

  • Is gericht op gedragsverandering
  • Duurt ongeveer 8 maanden
  • Er zijn 8 groepsbijeenkomsten van 1,5 uur
  • U krijgt 4 individuele coach gesprekken
 

Onderwerpen van de groepsbijeenkomsten in het basisprogramma zijn:

  1. Kleine aanpassingen, groot effect: gedragsverandering. Effect van voeding op de glucoseregulatie.
  2. Kom in beweging: bewegen en sporten, in nauwe samenwerking met buurtsportcoach gemeente
  3. Lekker eten geeft structuur: gezonde voeding (variatie, voedingswaarde, portiegrootte, regelmaat en bewust eten)
  4. Slapen & ontspanning: slaap, stress management en ontspanning
  5. Gezond leven is plannen: planning, timemanagement en gezonde leefstijl
  6. Hoe maak ik mijn acties tot een succes: zelfregulatie strategieën, hoe om te gaan met verleidingen. Valkuilen definiëren en terugvalpreventie
  7. Hoe gezond is uw weekend? vasthouden gezond leefpatroon in uitzonderingssituaties
  8. Hoe blijf ik in beweging? langdurig voortzetten van nieuwe leefstijlgewoontes

 

Onderhoudsprogramma:

  • Is gericht op het vasthouden van het gezonde gedrag
  • Duurt ongeveer 16 maanden
  • Er zijn 8 groepsbijeenkomsten van 1,5 uur
  • U krijgt 4 individuele coachgesprekken

Onderwerpen van de groepsbijeenkomsten in het onderhoudsprogramma zijn:

  1. Wat is uw doel? doelen stellen (hoofddoel en subdoelen), acties formuleren
  2. Beweging, waar zit uw kans? welke stappen heeft u al gezet (letterlijk en figuurlijk) en waar zitten kansen voor verbetering
  3. Voeding etiketten lezen, gezondheidsclaims interpreteren en marketing doorzien
  4. Uw energiehuishouding energiegevers en energienemers, goed voor uzelf zorgen
  5. Time management: overzicht creëren in alle taken, keuzes maken, prioriteiten stellen.
  6. Succesvolle verandering: plan van aanpak, inzet persoonlijk kwaliteiten
  7. Informatie: omgaan met gezondheidshypes, betrouwbare bronnen van informatie
  8. Op eigen voet verder: steun zoeken, persoonlijke kracht
 

Voor wie is dit?

Het programma is gericht op:

  • Volwassenen met overgewicht (BMI hoger dan 25) met daarbij een verhoogd risico op diabetes mellitus type 2 (DM 2) of hart- en vaatziekten
  • Volwassenen met meer overgewicht (BMI hoger dan 30)